Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010

Τα πάνω κάτω στον υπολογισμό της σύνταξης

«Καμπάνα» με τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από το 2013 για τις γυναίκες στο Δημόσιο, αύξηση του μέσου όρου ηλικίας συνταξιοδότησης κατά τουλάχιστον δύο χρόνια έως το 2015 (με στόχο να φθάσει τα 63 έτη) μαζί με φραγμούς στις εθελούσιες και τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, την εφαρμογή του νόμου Πετραλιά, αλλά και τον διαχωρισμό προνοιακών από ασφαλιστικές παροχές (με τη θεσμοθέτηση βασικής σύνταξης), περιλαμβάνει το πακέτο για το νέο ασφαλιστικό που παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Απασχόλησης.
Oι προτάσεις του υπουργείου διατυπώθηκαν χθες στην επιτροπή σοφών για το Ασφαλιστικό, δεν αφορούν τους ένστολους, ενώ υπάρχει η δέσμευση ότι δεν θα θιγούν ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα. Το σχετικό νομοσχέδιο θα είναι έτοιμο Μάρτιο ή Απρίλιο. Το πακέτο του νέου ασφαλιστικού προβλέπει τα εξής:
Καθιερώνεται νέο σύστημα υπολογισμού των συντάξεων από το 2018. Προβλέπεται ο διαχωρισμός των προνοιακών από τις ασφαλιστικές παροχές, θεσμοθέτηση της βασικής σύνταξης ως κοινής αφετηρίας για όλες τις κύριες συντάξεις και καθιέρωση της ανταποδοτικής σχέσης της σύνταξης, με τον χρόνο εργασίας και τις καταβληθείσες εισφορές. Η βασική σύνταξη θα αποτελεί το ελάχιστο ποσό, το οποίο καταβάλλεται σε κάθε συνταξιούχο και χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, στο πλαίσιο της αναδιανομής του πλούτου. Η βασική σύνταξη είναι ενιαία για όλα τα Ταμεία και καταβάλλεται στο σύνολό της για 35 χρόνια διαμονής στη χώρα. Η βασική σύνταξη για τους ανασφάλιστους χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια, αντίστοιχα με εκείνα που ισχύουν σήμερα, για την απονομή των συντάξεων αυτής της κατηγορίας, από τον ΟΓΑ. Τέλος, για τους ασφαλισμένους που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα σε οποιοδήποτε Ταμείο, η βασική σύνταξη χορηγείται χωρίς εισοδηματικό κριτήριο. Η αναλογική, η ανταποδοτική σύνταξη θα αποτελεί το μέρος της σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης και στις καταβληθείσες εισφορές. Ο εργαζόμενος καθίσταται εγγυητής κάθε ενσήμου του. Για τον υπολογισμό του μέρους αυτού της σύνταξης θα μελετηθούν εναλλακτικές εκδοχές, σε σχέση με τη βάση υπολογισμού και το ποσοστό αναπλήρωσης, έτσι ώστε το σύστημα να γίνει πιο δίκαιο και να μην υπάρξει απόκλιση στις προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί από το σημερινό σύστημα. Ο θεσμός της βασικής σύνταξης εφαρμόζεται για όσους συνταξιοδοτηθούν έπειτα από 8 με 10 χρόνια, έτσι ώστε να υπάρχει ομαλή μετάβαση από το ένα σύστημα στο άλλο. Το ποσό της βασικής σύνταξης καθορίζεται κάθε φορά σε ύψος που προσδιορίζεται επί του συνόλου των δικαιούχων, αφαιρουμένου του ποσού που καταβάλλεται για τους ανασφάλιστους, και αντιστοιχεί στο 1/3 των δαπανών του ασφαλιστικού συστήματος για τις συντάξεις. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το Δημόσιο εγγυάται το συνολικό επίπεδο της σύνταξης, με την εφαρμογή κανόνων που διασφαλίζουν την επαρκή χρηματοδότηση του συστήματος, τόσο από το κράτος όσο και από τις άλλες δύο πηγές, δηλαδή από τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους.
ΔΕΝ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ
Οι προτάσεις του υπουργείου δεν αφορούν τους ένστολους. Δέσμευση ότι δεν θα θιγούν ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα

Αύξηση ορίων ηλικίας από 2013

Θα εφαρμοστεί ο νόμος Πετραλιά, ο οποίος προβλέπει σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση στον ιδιωτικό τομέα, ΔΕΚΟ και τράπεζες (μαζί με μείωση συντάξεων) από το 2013.

Αλλάζουν βαρέα και ανθυγιεινά - δικαιότερη η διαδοχική ασφάλιση

ΘΕΣΠΙΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ενιαίο καθεστώτος για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και πρόβλεψη των διαδικασιών επικαιροποίησής του.
●Η αναλογικότητα και η ανταποδοτική σχέση που δημιουργείται με τη νέα δομή των συντάξεων (βασική + ανταποδοτική) αποτελεί από μόνη της ισχυρό κίνητρο παραμονής στην εργασία. Κάθε εργαζόμενος θα έχει την ευκαιρία και τη δυνατότητα να αυξήσει και να διαμορφώσει ένα καλύτερο επίπεδο σύνταξης.
●Επίλυση των προβλημάτων και των αδικιών που εμφανίζει σήμερα η διαδοχική ασφάλιση έτσι ώστε, πέραν του δίκαιου υπολογισμού της σύνταξης για τον ασφαλισμένο, να διευκολυνθεί η κινητικότητα στην αγορά εργασίας.
●Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ανταποδοτικής σχέσης εισφορών- παροχών εξετάζεται και η προσαύξηση της σύνταξης στις περιπτώσεις που υπάρχει παράλληλη ασφάλιση, με την οποία δεν θεμελιώνεται αυτοτελές δικαίωμα σε άλλον ασφαλιστικό φορέα.
●Υπαγωγή της διαχείρισης των διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς και των διαθεσίμων του Ταμείου Αλληλεγγύης των Γενεών, σε έναν ενιαίο και θεσμικά θωρακισμένο φορέα.
●Ενοποίηση- σε βάθος δεκαετίας- των ασφαλιστικών ταμείων με κατεύθυνση τη συγκρότηση, προκειμένου για την κύρια σύνταξη, τριών ομάδων (μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες) μετά την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών.

Η ρύθμιση των οφειλών

●Καθιέρωση πάγιου συστήματος ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων προς τους ασφαλιστικούς φορείς, ενός σταθερού δηλαδή συστήματος που θα λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια και ενιαίους κανόνες, αποκλείοντας τις πελατειακές παρεμβάσεις των πλειοψηφιών της Βουλής, των υπουργών και εν γένει του πολιτικού συστήματος, που αναπαράγουν την αδικία, τη διαφθορά και εμπεδώνουν την παραβίαση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. ●Διαχωρισμός του συνταξιοδοτικού συστήματος από τον κλάδο Υγείας.

Νέο καθεστώς για την απασχόληση συνταξιούχων

ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΕΝΙΑΙΟ καθεστώς για την απασχόληση των συνταξιούχων, ανεξάρτητα αν προέρχονται από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Το ενιαίο αυτό καθεστώς σημαίνει ότι όσοι θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από μία συγκεκριμένη ημερομηνία από την ψήφιση του νέου νόμου και μετά θα έχουν το ίδιο εργασιακό καθεστώς, που θα περιλαμβάνει:
*Αναστολή της σύνταξης όταν ο συνταξιούχος βρίσκεται σε ηλικία κάτω των 55 ετών.
*Υποχρεωτική ασφάλιση για τη νέα του εργασία (ή και για παράλληλη εργασία, εφ΄ όσον είναι παλιός ασφαλισμένος), με προσαυξημένες εισφορές.
*Μείωση του ποσού της σύνταξης πάνω από ένα ποσό για όσο διάστημα διαρκεί η εργασία του συνταξιούχου.
* Προσαύξηση της σύνταξης για τον χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί μετά τη συνταξιοδότηση. Προτείνεται στα συναρμόδια υπουργεία, εκτός των υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Άμυνας, η θέσπιση ενιαίου ποσοστού μείωσης των συντάξεων στις περιπτώσεις που προβλέπεται χορήγηση μειωμένης σύνταξης κατά 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης με πλήρη σύνταξη.
* Καθίσταται ενιαίο για τα ασφαλιστικά ταμεία το καθεστώς των αναπηρικών συντάξεων.

Τέλος στα κίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης

ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΟΛΩΝ των κινήτρων πρόωρης συνταξιοδότησης και ενίσχυση των κινήτρων παραμονής στην εργασία. Απαγορεύεται με νομοθετική παρέμβαση κάθε εθελούσια- πρόωρη συνταξιοδότηση, που ανατρέπει τα δεδομένα του ασφαλιστικού συστήματος.
Όπως τόνισε ο υπουργός Εργασίας, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα επιλογής του χρόνου αποχώρησης από την εργασία τους, ακόμη και μετά τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Οι ασφαλιστικοί φορείς οφείλουν να γνωστοποιούν στον ασφαλισμένο με τρόπο απλό και άμεσο τα δικαιώματά του σε κάθε χρονική περίοδο, ώστε να γνωρίζει το όποιο όφελος προκύπτει από την παραμονή του στην εργασία. Όπως τόνισε ο υπουργός Εργασίας, «διασφαλίζουμε, απολύτως, όσους έχουν θεμελιωμένα ή ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα, οι οποίοι θα συνταξιοδοτηθούν όποτε οι ίδιοι το επιλέξουν με το ισχύον σήμερα καθεστώς. Η επιλογή αυτή είναι αναγκαία προκειμένου να αποκατασταθεί κλίμα ασφάλειας στους εργαζομένους και να αποχωρήσουν σταδιακά για συνταξιοδότηση, χωρίς να φοβούνται αιφνιδιασμούς και ανατροπές».

Στοπ στην αναγνώριση πλασματικού χρόνου στις ΔΕΚΟ

ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στην Ελλάδα έχουν μειωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο μέσος όρος με στοιχεία του 2008 είναι στα 61,4 και βρίσκεται οριακά πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό, ο οποίος είναι 61,1. Το 2003 οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα συνταξιοδοτούνταν κατά μέσον όρο στα 62,7 τους χρόνια, ενώ την περίοδο 2004-2008 το όριο αυτό έπεσε στα 61,4 χρόνια! Είναι φανερό πως οι εθελούσιες έξοδοι έριξαν τον μέσο όρο ηλικίας κατά 1,3 χρόνια.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας Α. Λοβέρδο, η αύξηση του μέσου όρου συνταξιοδότησης στα 63 χρόνια αποτελεί μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση πως η Ελλάδα αντιλαμβάνεται ποια είναι τα προβλήματά της και επιδίδεται στην επίλυσή τους, ακολουθώντας τη γενική τάση των συστημάτων των άλλων κρατών- μελών της Ε.Ε.

Χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω παραδείγματα που δόθηκαν από το υπουργείο Εργασίας:

α) Καταργείται η δυνατότητα εργαζόμενος σε ΔΕΚΟ με 30 χρόνια ασφάλισης και 5 χρόνια αναγνώρισης πλασματικού χρόνου να συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 48-53 ετών, όπως έγινε στις περιπτώσεις της ΕΡΤ, του ΟΤΕ κ.λπ., με συντάξεις άνω των 2.100 ευρώ! Με το νέο σύστημα στην περίπτωση αυτή προστίθενται από 5 έως 7 χρόνια εργασίας.
β) Εργαζόμενη στον ιδιωτικό τομέα που συνταξιοδοτείται στο 50ό έτος της ηλικίας της ως μητέρα, δεν μπορεί να εργαστεί χωρίς παράλληλη αναστολή της καταβολής της σύνταξής της.
γ) Εργαζόμενος σήμερα για 35 χρόνια με 1.000 ευρώ μισθό λαμβάνει από το ΙΚΑ 700 ευρώ κύρια σύνταξη, δίχως να έχει άλλο εισόδημα. Παράλληλα, εργαζόμενος που συμπλήρωσε 4.500 ημέρες ασφάλισης (15 χρόνια εργασιακού βίου) λαμβάνει από το ΙΚΑ μαζί με το ΕΚΑΣ 716 ευρώ. Και ο ένας και ο άλλος είναι 65 ετών!

Με 24ωρη απεργία σήμερα απαντά η ΑΔΕΔΥ

Η ΑΥΞΗΣΗ στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών στο Δημόσιο, μαζί με τη σχεδιαζόμενη περικοπή στους μισθούς, προκαλούν αναστάτωση και θύελλα αντιδράσεων στο Δημόσιο. Η ΑΔΕΔΥ οργανώνει σήμερα 24ωρη πανελλαδική απεργία με προοπτική κλιμάκωσης. Στη σημερινή κινητοποίηση της ΑΔΕΔΥ μετέχουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι εργαζόμενοι στις Εφορίες, το προσωπικό των Ταμείων και οι εργαζόμενοι σε νομαρχίες και δήμους. Επιπλέον απεργούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιηθεί καμία πτήση. Με προσωπικό ασφαλείας λειτουργούν τα δημόσια νοσοκομεία, καθώς απεργούν οι γιατροί και οι εργαζόμενοι σε αυτά. Στην κινητοποίηση συμμετέχουν οι δάσκαλοι, οι καθηγητές, οι πανεπιστημιακοί και το προσωπικό των ΤΕΙ.
Η κεντρική συγκέντρωση της ΑΔΕΔΥ έχει προγραμματισθεί για τις 10.30 στην Πλ. Κλαυθμώνος. Τέλος, για σήμερα απεργία και στον ιδιωτικό τομέα έχει προκηρύξει και το ΠΑΜΕ (ΚΚΕ), που πραγματοποιεί συγκεντρώσεις σε 65 πόλεις της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: