Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

Φοβούνται τις κάρτες, ψωνίζουν με μετρητά

Φρένο στις αγορές με πιστωτικές κάρτες έβαλαν οι Έλληνες καταναλωτές τους τελευταίους μήνες, χρησιμοποιώντας όλο και περισσότερα μετρητά κυρίως λόγω του υπερδανεισμού τους σε πλαστικό χρήμα από τις τράπεζες.
Στις θερινές εκπτώσεις μόνο το 10% των αγορών έγιναν αποκλειστικά με πιστωτική κάρτα,ενώ όπως λένε οι έμποροι ούτε οι άτοκες δόσεις αποτελούν πλέον δέλεαρ για τους καταναλωτές.Δύο χρόνια πριν οι αγορές με κάρτες αποτελούσαν το 50% του συνολικού τζίρου της αγοράς.
Το φαινόμενο άρχισε να γίνεται εμφανές από τους πρώτους μήνες του 2009,αλλά κορυφώθηκε στη θερινή περίοδο και έδωσε τη χαριστική βολή στην αγορά,που μετρά απώλειες σε σχέση με πέρσι ακόμα και 20%,με ορισμένους κλάδους να βλέπουν μειωμένο τον τζίρο τους ακόμα και 40%.Η υπερχρέωση των νοικοκυριών αλλά και η εξάντληση των πιστωτικών ορίων αποτελούν τις βασικές αιτίες που πλέον το πλαστικό χρήμα δεν βγαίνει από το πορτοφόλι του Έλληνα και οι καταναλωτές προβαίνουν σε αγορές μόνο όταν διαθέτουν τα χρήματα για να τις πραγματοποιήσουν. Πριν από 1-2 χρόνια η σχέση αγορών με μετρητά προς αγορές με κάρτες ήταν 50-50, δηλαδή οι μισές αγορές γίνονταν με μετρητά και οι άλλες μισές με πλαστικό χρήμα.Σήμερα-λένε εκπρόσωποι των εμπόρων- η σχέση αυτή έχει ανατραπεί πλήρως.
Τι δείχνει η έρευνα
Η εκτίμηση αυτή επαληθεύεται και από την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά που έγινε στο διάστημα των θερινών εκπτώσεων στα μέλη του, και έδειξε ότι το 48% των καταναλωτών πραγματοποίησε φέτος τις αγορές του αποκλειστικά και μόνο με μετρητά, το 34% με συνδυασμό μετρητών και πιστωτικής κάρτας και μόνο το 10% αποκλειστικά με πιστωτική κάρτα.«Η χρήση της πιστωτικής κάρτας το φετινό καλοκαίρι περιορίστηκε εντυπωσιακά σε σύγκριση με το 2008»,λένε εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, προσθέτοντας ότι «επιβεβαιώνεται με αυτό τον τρόπο ότι τόσο η ρευστότητα όσο και η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών έχει περιοριστεί δραστικά κατά το τελευταίο διάστημα».
Μειώνουν τα όρια
Την ίδια ώρα οι τράπεζες λόγω της κρίσης εμφανίζονται πολύ πιο φειδωλές στο πιστωτικό όριο που προσφέρουν στους υποψήφιους πελάτες τους.Από τα 3.000 ή τα 5.000 ευρώ που έδιναν πριν από δύο χρόνια, τώρα το μέσο όριο για μια νέα πιστωτική κάρτα κυμαίνεται ανάμεσα στα 1.500 και τα 2.000 ευρώ.Και αυτό γιατί οι επισφάλειες στο πλαστικό χρήμα έχουν πάρει και αυτές την ανιούσα, ξεπερνώντας ακόμα και το 10%,ενώ σε αυτή την κατηγορία δανεισμού οι τράπεζες δεν έχουν απολύτως καμία εξασφάλιση.Το φρένο που έχει μπει στη χρήση της πιστωτικής κάρτας από τους καταναλωτές επιβεβαιώνουν και τραπεζικά στελέχη εκτιμώντας ότι ο αριθμός των νοικοκυριών που αδυνατούν να πληρώσουν τις δόσεις των πιστωτικών τους καρτών ή καταβάλλουν για την αποπληρωμή των οφειλών τους περισσότερο από το 40% του διαθέσιμου μηνιαίου εισοδήματός τους φτάνει τις 500.000.Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα ο αριθμός των πιστωτικών καρτών φτάνει τα 11 εκατομμύρια, ενώ τα χρέη των νοικοκυριών σε κάρτες εκτιμώνται στα 10,2 δισ.ευρώ.
ΣΤΙΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Το 48% των καταναλωτών πραγματοποίησε τις αγορές του αποκλειστικά με μετρητά και μόνο το 10% με πιστωτική κάρτα
Πληρώνουν μόνο τους τόκους
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ είναι,σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος,ότι τα χρέη των νοικοκυριών από κάρτες,παρά το γεγονός ότι έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός έκδοσης νέων πιστωτικών-μόλις οι 3 στις 10 αιτήσεις εγκρίνονται-,παραμένουν αμετάβλητα, καθώς οι καταναλωτές περιορίζονται μόνο στην αποπληρωμή των τόκων.Η μείωση σε σχέση με πέρυσι των αγορών με πιστωτική κάρτα σχετίζεται άμεσα και με την αντίστοιχη πτώση στον τζίρο του λιανεμπορίου αλλά και των εσόδων των τραπεζών,που τα προηγούμενα χρόνια θεωρούσαν την καταναλωτική πίστη «χρυσοτόκο όρνιθα» για τα κέρδη τους.
Κυνήγι πελατών
Στην προσπάθειά τους μάλιστα να μειώσουν τις απώλειες στα κέρδη τους,οι τράπεζες έχουν επιδοθεί το τελευταίο διάστημα σε κυνήγι πελατών,τους οποίους δελεάζουν με μια σειρά από προσφορές.Έτσι προκειμένου να «κλέψουν» πελάτες από τον ανταγωνισμό, διαθέτουν προγράμματα μεταφοράς υπολοίπου με προνομιακό επιτόκιο (6%- 7%) για πάντα ή άτοκη περίοδο χάριτος έως 12 μηνών.Επίσης επιβραβεύουν τους πελάτες που χρησιμοποιούν τις κάρτες με επιστροφή χρημάτων (φτάνει ακόμα και το 5% της αξίας των αγορών),με επιστροφή έως και του 30% των τόκων αλλά και με συστήματα συλλογής πόντων,τους οποίους οι πελάτες ανταλλάσσουν με δώρα ή με σημαντικές εκπτώσεις σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: