Τετάρτη 24 Ιουνίου 2009

Νέος θάνατος αρκούδας

Να κλείσει προσωρινά η Εγνατία Οδός,στο τμήμα του βιοτόπου της αρκούδας,Γρεβενά-Παναγιά,το οποίο δόθηκε στην κυκλοφορία μόλις στα τέλη του περασμένου μήνα,μέχρις ότου αλλαχθεί η περίφραξη και τοποθετηθεί νέα και ενισχυμένη,ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις,μετά το νέο κρούσμα,όπου μια νέα καφέ αρκούδα χτυπήθηκε από αυτοκίνητο στο οδόστρωμα της Εγνατίας και τραυματίστηκε σοβαρά,για να εκπνεύσει όμως λίγες ώρες αργότερα, όταν μεταφέρθηκε στο κτηνιατρείο από εσωτερική αιμορραγία και ρήξη ήπατος.Τα απανωτά περιστατικά που συνέβησαν το τελευταίο διάστημα έχουν ανησυχήσει τις περιβαλλοντικές οργανώσεις,οι οποίες άλλωστε πρωτοστάτησαν πριν από χρόνια στην αλλαγή χάραξης της Εγνατίας στην περιοχή των Γρεβενών,ώστε να προστατευτεί ο βιότοπος στην περιοχή της «Βάλια Κάλντα»,κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος της κατασκευής στο συγκεκριμένο τμήμα κατά 100 εκατ.ευρώ.
Τελικά,ηαρκούδα εξέπνευσε από εσωτερική αιμορραγία
«Εμείς θα ζητήσουμε αύριο (σήμερα) κιόλας να κλείσει το κομμάτι αυτό μέχρι να αλλαχθεί η περίφραξη και να μπει νέος,πιο ενισχυμένος μηχανικός φράχτης,ο οποίος θα είναι απροσπέλαστος από τα άγρια ζώα.
Παράλληλα,θα ζητήσουμε να τοποθετηθεί ειδική οδική σήμανση, που θα ενημερώνει ότι ο δρόμος αυτός διασχίζει βιότοπο της αρκούδας,έτσι ώστε οι οδηγοί να ελαττώνουν ταχύτητα», είπε χθες στο «Εθνος» ο επιστημονικός υπεύθυνος της «Καλλιστώ»,Γιώργος Μερτζάνης-βιολόγος,ο οποίος μαζί με συνεργάτες της οργάνωσης βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος.
Το χρονικό
Το περιστατικό έγινε χθες το πρωί,όταν μια ενήλικη αρσενική αρκούδα,βάρους περίπου 160 κιλών,κατέστρεψε τον περιμετρικό φράχτη και πέρασε στο οδόστρωμα,σε ένα από τα πιο απροσπέλαστα σημεία,σε μικρή απόσταση από ένα διπλό τούνελ,λίγα χιλιόμετρα από την Παναγιά.
Η αρκούδα διέσχισε αρχικά τη μια πλευρά του δρόμου,αλλά όταν βρέθηκε στην άλλη, παρασύρθηκε από ένα ΙΧ αυτοκίνητο που οδηγούσε ένα Βούλγαρος οδηγός,ο οποίος κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα.
Το άτυχο ζώο,αν και τραυματισμένο σοβαρά,προσπάθησε να συρθεί μέχρι τη νησίδα για να προστατευτεί,λειτουργώντας το ένστικτο της αυτοσυντήρησης.Το αυτοκίνητο του Βούλγαρου έπαθε ζημιές στο μπροστινό μέρος.Μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα υπήρξε κινητοποίηση των συνεργείων της Εγνατίας Οδού και της Τροχαίας που διέκοψαν την κυκλοφορία,ενώ έφτασαν επιτόπου οι συνεργάτες της «Καλλιστώ».
Η κτηνίατρος Σούζαν Ρίγκλερ και ο σύζυγός της Αρμιν Ρίγκλερ αναισθητοποίησαν αρχικά το ζώο και στη συνέχεια το επιβίβασαν σε αυτοκίνητο της οργάνωσης,για να το μεταφέρουν στο Νυμφαίο για περίθαλψη.
Οπως διαπιστώθηκε,είχε σπασμένο το μπροστινό πόδι και έφερε τραύματα-ίσως κατάγματα- στα πλευρά και στη λεκάνη.Αργότερα όμως,όπως προαναφέραμε,εξέπνευσε από εσωτερική αιμορραγία.
Εγνατία Οδός ΑΕ
Αρχίζει άμεσα την αντικατάσταση του φράχτη
Το φετινό «ξύπνημα» από τη χειμερία νάρκη έκρυβε πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις για κάποιες από τις περίπου 200 αρκούδες της Πίνδου στη Δυτική Μακεδονία.
Πέντε από αυτές παρασύρθηκαν από αυτοκίνητα,με αποτέλεσμα τις τελευταίες εβδομάδες να σκοτωθούν τρεις,στον κάθετο οδικό άξονα της Εγνατίας,Σιάτιστα - Καστοριά,και άλλη μία στον δρόμο Μετσόβου - Τρικάλων στην Κατάρα,ενώ η χθεσινή ήταν η πέμπτη που βρήκε τον θάνατο πάνω στην Εγνατία Οδό,μέσα στον πυρήνα του βιοτόπου της «Βάλια Κάλντα».
Ο απολογισμός την τελευταία πενταετία για τις αρκούδες στην Ελλάδα είναι τραγικός: είκοσι οκτώ νεκρά ζώα μόλις την τελευταία πενταετία,ενώ τα καταγεγραμμένα περιστατικά με θανάτους και τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας ανέρχονται σε 24 την τελευταία δεκαετία.
Η Εγνατία είναι ένα από τα σπουδαιότερα έργα στη χώρα μας,δεν πρέπει όμως με οποιονδήποτε τρόπο να γίνει η εκατόμβη των αρκούδων.Ετσι η Εγνατία Οδός ΑΕ αντιμετώπισε με ιδιαίτερη ευαισθησία τις ανησυχίες και τις παρατηρήσεις που τις κατέθεσαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις «Καλλιστώ» και «Αρκτούρος»,ενώ σχετική ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ,Γ.Μαγκριώτης.
Σύμφωνα με διαβεβαιώσεις,που η Εγνατία Οδός ΑΕ έδωσε πρόσφατα γραπτώς στις περιβαλλοντικές οργανώσεις,θα αρχίσουν άμεσα οι εργασίες ενίσχυσης ή και αντικατάστασης του φράχτη,κατ αρχάς σε ένα μήκος 15 χιλιομέτρων στο τμήμα 4.1 Παναγιάς-Γρεβενών.Επίσης δεσμεύτηκε για τη δημιουργία φυτοτεχνικών έργων, προκειμένου τα ζώα να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες υπόγειες διαβάσεις κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: