Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Προς τον βυθό!

Παράγοντες ΠΑΕ στα πρόθυρα νευρικής κρίσης. Και αυτό γιατί βλέπουν πως η οικονομική κρίση που πλήττει την ελληνική κοινωνία αργά ή γρήγορα θα έχει επιπτώσεις, ενδεχομένως καταλυτικές, και στο ποδόσφαιρο. Οι χορηγίες γίνονται πλέον εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, συμβάσεις που είχαν υπογραφεί σε ένα διαφορετικό οικονομικό τοπίο ενδέχεται να επανεξεταστούν, ενώ η αύξηση της φορολογίας στα συμβόλαια των παικτών (από 21,2% σε 40%) θα επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη άσχημη οικονομική κατάσταση των ΠΑΕ.
Στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Σούπερ Λίγκας έγινε συζήτηση μεταξύ των προέδρων για το ενδεχόμενο αποχώρησης του Σκάι από την κεντρική τηλεοπτική διαχείριση. Ο Σκάι δίνει ετησίως 6 εκατ. ευρώ στη Λίγκα προκειμένου να μεταδίδει ένα παιχνίδι κάθε Σάββατο. Στην περίπτωση που ο τηλεοπτικός σταθμός αποχωρήσει, η διοίκηση της Λίγκας προτίθεται να ζητήσει από τη Νova να πάρει και αυτή την παροχή.
Η ΝΕΤ, από την πλευρά της, είτε μείνει, είτε υποβιβαστεί η Ξάνθη, θέλει να απαλλαγεί από το συμβόλαιο που έχει μαζί της. Ενώ οι πληροφορίες από την Αγία Παρασκευή κάνουν λόγο για προσπάθεια της κρατικής τηλεόρασης να σπάσει και τη συνεργασία με τον Ολυμπιακό.
Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, στα μέσα της εβδομάδας έγινε γνωστό πως υπάρχει φλερτ μεταξύ Ηellas Οn LΙne και Forthnet (έχει τη Νova). Μάλιστα η ΗΟL προχώρησε σε σχετική ανακοίνωση προς το Χρηματιστήριο Αθηνών κάνοντας λόγο για «εξέταση μελλοντικών στρατηγικών επιλογών» και «διερευνητικές επαφές και συζητήσεις που έχουν γίνει».

ΘΑ ΠΙΕΣΤΟΥΝ
Οι κινήσεις αυτές, σε συνδυασμό με τον ισολογισμό της Forthnet που παρουσιάζει ζημιές (μετά φόρων)

41,1 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2009, προβληματίζουν τους προέδρους της Σούπερ Λίγκας, οι οποίοι βλέπουν σαν την πιο πιθανή εξέλιξη να δεχτούν πιέσεις για επανεξέταση της σύμβασης που έχουν οι δύο πλευρές. Μια σύμβαση που αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τις ΠΑΕ της Σούπερ Λίγκας. Συγχρόνως δεν ξεχνούν οι πρόεδροι των ΠΑΕ πως εδώ και χρόνια η Forthnet περιλαμβάνει στον ισολογισμό της ποσό 250 εκατ. ευρώ. Το οποίο έχει κατοχυρώσει η συνδρομητική τηλεόραση εδώ και χρόνια όταν οι ΠΑΕ «έσπασαν» την συμφωνία που είχαν μαζί της για τον Αlphadigital.
Γίνεται αντιληπτό πως στην περίπτωση που υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης θα είναι δύσκολο για τη Σούπερ Λίγκα να εξασφαλίσει εκ νέου ένα τόσο υψηλό τίμημα. Το αντίθετο. Θα κληθεί να συμφωνήσει σε ψαλίδισμα του ποσού που λαμβάνει, με δεδομένο μάλιστα πως δεν φαίνεται στον ορίζοντα άλλος τηλεοπτικός σταθμός που να δείχνει ενδιαφέρον.
Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η αύξηση της φορολογίας στο 40% (από το 21,2 % που ήταν έως τώρα) για τα συμβόλαια των παικτών θα επιφέρει μια ακόμη σημαντική επιβάρυνση στις ομάδες, από τη στιγμή που η μέχρι τώρα πρακτική ήταν να πληρώνουν την Εφορία των παικτών. Για παράδειγμα, το συμβόλαιο του Ντουντού, ύψους 2,4 εκατ. ευρώ ετησίως, φορολογούνταν με 508.800 ευρώ. Τώρα ο παίκτης ή ο Ολυμπιακός (αναλόγως με τη συμφωνία που έχει γίνει) θα πρέπει να καταβάλει σχεδόν τα διπλάσια, 960.000 ευρώ. Ανάλογα είναι τα όσα ισχύουν και με τα συμβόλαια των Ζιλμπέρτο Σίλβα και Τζιμπρίλ Σισέ στον Παναθηναϊκό, αφού οι τρεις αυτοί θεωρούνται οι πιο ακριβοπληρωμένοι στο ελληνικό πρωτάθλημα.

ΠΟΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ;
Αυτό σημαίνει πως με την αύξηση της φορολογίας στις αποδοχές των ποδοσφαιριστών το κόστος της απόκτησης κάποιων κορυφαίων ονομάτων από τον παγκόσμιο ποδοσφαιρικό χάρτη εκτοξεύεται στα ύψη, ενώ παράλληλα ποδοσφαιριστές αυτού του βεληνεκούς δύσκολα θα έρθουν στην Ελλάδα αν δεν εξασφαλίσουν το συμφέρον τους.
Ακόμη, δεν πρέπει να διαφεύγει από κανέναν η έφοδος που έχει εξαπολύσει εδώ και 15 ημέρες η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (πρώην ΣΔΟΕ) με στόχο την καταγραφή χρεών των ΠΑΕ προς την Εφορία και τους ασφαλιστικούς φορείς. Ο αρμόδιος υφυπουργός απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή έκανε λόγο για χρέη 222 εκατ. ευρώ. Ποσό που θεωρείται, και είναι, δυσβάσταχτο για τις προβληματικές ΠΑΕ της Λίγκας. Ακόμη και στην περίπτωση που το τελικό ποσό το οποίο θα βεβαιωθεί είναι το μισό ή ακόμη και μικρότερο.

ΑΠΟ ΠΕΡΣΙ
Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στα έσοδα των ΠΑΕ άρχισε να γίνεται αισθητός από τον περασμένο Σεπτέμβρη, όταν αρκετές ομάδες δεν μπορούσαν να βρουν χορηγούς για τις εμφανίσεις τους. Για παράδειγμα η ΑΕΚ, η οποία κατάφερε να εξασφαλίσει διαφήμιση στη φανέλα της αρκετό διάστημα μετά την έναρξη της σεζόν, με μικρό χρηματικό όφελος. Ενώ αρκετές ομάδες της επαρχίας προσέφυγαν στην εύκολη λύση της διαφήμισης του ΟΠΑΠ, προκειμένου να εξασφαλίσουν κάποια χρήματα. Η Σούπερ Λίγκα, λοιπόν, μπορεί να προσβλέπει μόνο σε μια σταθερή πηγή εσόδων, που είναι τα χρήματα από τον ΟΠΑΠ.
Τηλεοπτικά δικαιώματα, αύξηση της φορολογίας και έλεγχοι του υπουργείου Οικονομικών σκοτεινιάζουν το τοπίο


Οι πηγές εσόδων για τις ΠΑΕ

Οι πηγές εσόδων για τις ΠΑΕ είναι τέσσερις:
1) Τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Η Σούπερ Λίγκα παίρνει 35 εκατ. ευρώ από τη Νova και άλλα 6 από τον Σκάι σε ετήσια βάση. Παράλληλα, ο Ολυμπιακός από τη συμφωνία που έχει με την ΕΡΤ εισπράττει περίπου 8 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Η συμφωνία με τη Νova και τον Σκάι είναι τριετούς διάρκειας και ήδη έχει περάσει ο ένας χρόνος.
2) Η χορηγία από τον ΟΠΑΠ. Είναι επίσης τριετούς διάρκειας και ήδη έχει περάσει ο ένας χρόνος. Η Σούπερ Λίγκα λαμβάνει περί τα 25 εκατ. ευρώ ενίσχυση (χρήματα τα οποία αποδίδει στις ΠΑΕ- μέλη της) ενώ παράλληλα ο ΟΠΑΠ δίνει άλλα 5-6 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση στις ομάδες της Λίγκας με τη μορφή διαφήμισης στις φανέλες.
3) Τα εισιτήρια. Αποτελούν σημαντικό κομμάτι των εσόδων για τις μεγάλες ΠΑΕ (Παναθηναϊκός, Ολυμπιακός, ΑΕΚ, ΠΑΟΚ, Άρης).
4) Οι κάθε μορφής χορηγίες που έχουν οι ΠΑΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: