Σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και μεγέθους, καθώς και σε πετρελαιοκίνητα, στρέφονται οι Ευρωπαίοι καταναλωτές υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Εντυπωσιακή υπήρξε η μείωση στον μέσο κυβισμό κινητήρων, καθώς και η μείωση του αριθμού των ταξινομήσεων νέων οχημάτων για το 2008 συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με την Επίτροπο για την Κλιματική Αλλαγή, Connie Hedegaard.
Ειδικότερα, σε απάντηση ερώτησης των Ευρωβουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, Καθ. Γ. Παπαστάμκου και Καθ. Ι. Α. Τσουκαλά, επισημάνθηκε πως ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη των 27 κρατών – μελών για το 2008 μετά βίας ξεπέρασε τον αριθμό των νέων αυτοκινήτων που είχαν αγοραστεί το 2002 στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 15 τότε κρατών - μελών. Κατά το 2008, όπως σημείωση η Δανή Επίτροπος, Connie Hedegaard, υπήρξε γενική μείωση του μέσου όρου εκπομπών CO2 τόσο για τα βενζινοκίνητα όσο και για τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα για το 2008. Ειδικότερα, οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων επιβατικών βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 10,9% το διάστημα 2000-2008, ενώ για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα η αντίστοιχη μείωση ανήλθε σε ποσοστό 5,7%.
Σε απόλυτες τιμές, όπως επισημαίνεται, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τα βενζινοκίνητα, επιβαρύνοντας λιγότερο το περιβάλλον. Η μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται τόσο στην πρόοδο της τεχνολογίας, που οδηγεί στην κατασκευή καθαρότερων κινητήρων, όσο και στην προτίμηση των καταναλωτών για οικονομικότερα μοντέλα.
Παράλληλα, επισημαίνεται πως στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών – μελών, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα αντιπροσωπεύουν το 51% των συνολικών ταξινομήσεων με πρώτο στην κατάταξη να έρχεται το Βέλγιο με 79%, δεύτερη η Γαλλία με 77% και τρίτη η Πορτογαλία με 69%, ενώ στη χώρα μας το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε μόλις 4%, καθώς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη απαγορεύεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης.
Σε ερώτηση των Ελλήνων Ευρωβουλευτών αναφορικά με το κατά πόσο είναι συμβατή η προαναφερθείσα απαγόρευση με τη θεμελιώδη αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των προϊόντων εντός της ΕΕ και με την εν γένει κοινοτική νομοθεσία, η Δανή Επίτροπος σημείωσε πως η θέσπιση "ζωνών χαμηλών εκπομπών" δε συνιστά καταρχήν παραβίαση της ελεύθερης κυκλοφορίας εμπορευμάτων, εφόσον τα μέτρα δεν κάνουν διακρίσεις με βάση την προέλευση των εμπορευμάτων και αποσκοπούν στην προστασία του γενικού συμφέροντος. Βέβαια, επισήμανε πως μία τέτοια απαγόρευση θα πρέπει να αξιοποιείται με εύλογο τρόπο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη δρομολογήσει μελέτη για τη συλλογή πληροφοριών αναφορικά με τις τρέχουσες πρακτικές για τις ζώνες χαμηλών εκπομπών στην Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των τοπικών και εθνικών αρχών.
«Η απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να αναθεωρηθεί το συντομότερο. Είναι σαφές ότι η πρόοδος της τεχνολογίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει ανατρέψει εξ ολοκλήρου τα τεχνικά και επιστημονικά δεδομένα που δικαιολογούσαν στο παρελθόν μια τέτοια απόφαση. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν χαμηλότερη κατανάλωση, λιγότερες εκπομπές ρύπων αλλά και μεγαλύτερη απόδοση ανά λίτρο καυσίμου. Οι προτιμήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι ενδεικτικές, ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη τις σημερινές τιμές των καυσίμων αλλά και την αυξημένη φορολόγηση της βενζίνης», σημείωσαν σε κοινή τους δήλωση οι δύο ΈλληνεςΕυρωβουλευτές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου