Συχνή κατανάλωση αλκοόλ, στροφή προς τα «σκληρά» ποτά, αλλά και άγχος για τις επαγγελματικές και κοινωνικές συνέπειες που ακολουθούν.Αυτό είναι το προφίλ του Ελληνα σήμερα, σύμφωνα με έρευνα την οποία έκανε η εταιρεία GFK σε 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για λογαριασμό της εφημερίδας «Wall Street Journal». Η έρευνα, που περιέλαβε 17.000 άτομα, έθεσε ερωτήματα σχετικά με το πόσο συχνά πίνουν οι πολίτες της Ε.Ε., καθώς και για τις επιπτώσεις που έχει το αλκοόλ στη ζωή τους.Η έρευνα έδειξε ότι οι συνήθειες των Ευρωπαίων για το ποτό κρύβουν εκπλήξεις: *Τα στερεότυπα όσον αφορά τις προτιμήσεις σε κάθε κράτος φαίνεται να μην ισχύουν πλέον. Χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία, με παράδοση οινοποσίας, βιώνουν τώρα μια έκρηξη στην κατανάλωση μπίρας -ιδιαίτερα μεταξύ των νέων. Αντίστροφα, σε χώρες με παράδοση ζυθοποσίας όπως είναι η Βρετανία, το Βέλγιο και η Ολλανδία, η πλειονότητα δηλώνει ότι προτιμάει το κρασί.*Οι νέοι πίνουν λιγότερο συχνά από τους γονείς και τους παππούδες τους, όμως όταν πίνουν καταναλώνουν αρκετά μεγαλύτερες ποσότητες.*Πάντως είναι εντυπωσιακό ότι περίπου το 30% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι δεν πίνει καθόλου. Το υψηλότερο ποσοστό «στεγνών» πολιτών έχει η Ιταλία (53%).Ουίσκι, τζιν, βότκα
*Στην Ελλάδα φαίνεται να ισχύει σε σημαντικό βαθμό η ρήση του Δον Κιχώτη «Πίνω όταν υπάρχει λόγος και πίνω όταν δεν υπάρχει λόγος».Ετσι η χώρα μας έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ατόμων που πίνουν σε καθημερινή βάση: 10%. Το ποσοστό αυτό υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (7%), καθώς και χωρών που παραδοσιακά θεωρούνται ότι έχουν πολλούς πότες- όπως η Αγγλία (7%), η Σουηδία (1%) και η Γαλλία (9%).
Παράλληλα η Ελλάδα έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά ανθρώπων που δεν πίνουν καθόλου: είναι 14%, με ευρωπαϊκό μέσο όρο 32%.*Φυσικά, το θέμα δεν είναι μόνο το πόσο συχνά πίνει κανείς, αλλά και το τι πίνει.Η Ελλάδα αναδεικνύεται «πρωταθλήτρια» στην Ευρώπη στην κατανάλωση «σκληρών» ποτών, με το 21% των Ελλήνων να δηλώνει ότι προτιμά «σκληρά» αλκοολούχα ποτά (τζιν, βότκα, ουίσκι).Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη και υπερβαίνει κατά πολύ εκείνο χωρών όπως η Γερμανία (2%), η Σουηδία (8%), το Βέλγιο (4%) και η Αγγλία (7%). Γενικά στην Ευρώπη κατά μέσο όρο μόνο το 9% προτιμά τα «σκληρά» ποτά.*Ισως πάντως το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας όσον αφορά την Ελλάδα είναι ο αυξημένος αριθμός ατόμων που συνειδητοποιούν τις αρνητικές επιπτώσεις του αλκοόλ στις επαγγελματικές και στις κοινωνικές τους σχέσεις.Πολλοί Ελληνες θα συμφωνούσαν με τον Οσκαρ Ουάιλντ ότι «η εργασία είναι η κατάρα της τάξης που αποτελούν όσοι πίνουν».Ετσι στο ερώτημα «Ανησυχείς για τις επιπτώσεις που έχει το αλκοόλ στην δουλειά σου;», το 35% στην Ελλάδα απαντά θετικά. Πρόκειται για ένα ποσοστό που υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (12%). Η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που έχει μεγαλύτερο αριθμό ανησυχούντων είναι η Ιταλία (36%)
*Εξίσου μεγάλα είναι και τα ποσοστά των Ελλήνων που έχουν άγχος για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στην υγεία τους (49%) και στα οικονομικά τους (34%). Η Ελλάδα έχει (μετά την Ιταλία) τον μεγαλύτερο αριθμό ανησυχούντων στην Ευρώπη.Κάνει κακό, αλλά...Ο μέσος όρος των ανθρώπων που ανησυχούν στην Ευρώπη για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στην υγεία είναι 21% και για τις επιπτώσεις στα οικονομικά τους 19%.*Ομως, και για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στις προσωπικές σχέσεις τους ανησυχούν ιδιαίτερα οι Ελληνες. Το ποσοστό των Ελλήνων που πιστεύει ότι η κατανάλωση οινοπνευματωδών θέτει σε κίνδυνο τις προσωπικές τους σχέσεις είναι 34%, το δεύτερο υψηλότερο της Ευρώπης, πάλι μετά την Ιταλία. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μόλις στο 13%.Κρίνοντας από τα επίπεδα ανησυχίας, φαίνεται ότι οι Ελληνες δεν συμμερίζονται την άποψη του Τσόρτσιλ «ωφελήθηκα περισσότερο από το αλκοόλ απ' ό,τι αυτό ωφελήθηκε από εμένα».*Πάντως, η συμπεριφορά πολλών ελλήνων ανδρών φαίνεται να επιβεβαιώνει πλήρως τον ιρλανδό συγγραφέα Τζόναθαν Σουίφτ που έγραφε «πολύ πιοτό, λίγο μυαλό».Ετσι, ένα ποσοστό 7% των ελλήνων ανδρών πιστεύει ότι γίνονται... ερωτικά πιο ελκυστικοί όταν γίνονται «πίτα»!
Ευτυχώς μόνο το 1% των Ελληνίδων συμμερίζεται αυτή τη φαντασίωση...
Κυριακατικη Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου