ΚΑΝΟΝΙΚΑ το κείμενο αυτό δεν θα έπρεπε να το γράφει ένας ενήλικος. Αλλά ένας μαθητής ή μια μαθήτρια δημοτικού που έχει πάθος με τον Χάρι, την Ερμιόνη και τον Ρον. Ή ένας έφηβος αναγνώστης που χάθηκε για πάντα στη διαγώνιο αλέα των βιβλίων της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ.
ΟΛΑ ΤΑ ωραία πράγματα έχουν ένα τέλος και, δυστυχώς, το ίδιο ισχύει και για τη σειρά αυτή παιδικών - ή όχι και τόσο παιδικών - βιβλίων με κυρίαρχη θεματική τη μαγεία. Το καλό και το κακό συγκρούονται με αιώνιο φόντο την παιδική αθωότητα. Φυσικά, ζούμε στην εποχή της εικόνας. Τον Χάρι Πότερ τον έζησε κανείς σχεδόν ταυτόχρονα στις σελίδες των μυθιστορημάτων και στη μεγάλη οθόνη. Είναι, άλλωστε, με το δεύτερο μέρος της ταινίας «Ο Χάρι Πότερ και οι κλήροι του θανάτου» που ταυτίζεται το φινάλε της σειράς.
ΦΥΣΙΚΑ, η μαγεία ανταποκρίνεται στην ανάγκη μας να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς του πραγματικού κόσμου. Πάρτε για παράδειγμα την οικονομική κρίση που μας ταλανίζει. Πόσο πιο εύκολα θα ήταν τα πράγματα αν είχαμε έναν Χάρι Πότερ να κάνει ένα ξόρκι - να πει «εξαφανίσιους» και το χρέος των 340 δισ. που βαραίνει τους ώμους μας, να πάψει να υπάρχει;
Η ΑΛΗΘΕΙΑ είναι πως η αναδιάρθρωση μέρους του ελληνικού χρέους - με μορφή διακράτησης, επιμήκυνσης, ανταλλαγής ή επαναγοράς ομολόγων - έχει μαγικά χαρακτηριστικά. Και οι εξπέρ των αγορών που «σορτάρουν» χρεόγραφα ή βασίζουν επενδυτικές στρατηγικές σε αλγόριθμους είναι κάτι πιτσιρικάδες που μοιάζουν πολύ με τον Χάρι Πότερ. Ενας κοντόσωμος έφηβος δεν ήταν ο Φαμπρίς Τουρέ της Goldman Sachs, ο οποίος έστησε όλη την ιστορία στις ΗΠΑ με τα ομόλογα που είχαν δομηθεί επάνω σε υψηλού ρίσκου στεγαστικά δάνεια;
ΟΙ ΝΟΜΟΙ της καθημερινότητας δεν ισχύουν για τις αγορές. Οι διάφοροι Σόρος, Ρουμπίνι, Ακερμαν και Σία μοιάζουν με τους μάγους - τον Ντάμπλντορ ή τον Βόλντεμορτ - που αναστατώνουν με μια κίνηση του ραβδιού τους το σύμπαν του Χάρι Πότερ. Η αλήθεια είναι ότι όλοι αυτοί συνυπήρχαν - από τα γραφεία τους στη Νέα Υόρκη ή το Λονδίνο - μαζί μας όλον αυτόν τον καιρό, με τον ίδιο τρόπο που μαθητές και δάσκαλοι του Χόγκγουορτς συνυπάρχουν με τους αδαείς υπόλοιπους στα βιβλία της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ.
ΟΙ ΜΑΓΟΙ των αγορών κοιτούσαν τα οικονομικά μας στοιχεία και διέλυσαν τη ζωή μας παίζοντας παράγωγα. Πρόκειται για μορφή χρεογράφου δυσνόητη στους αμύητους. Τα CDS και τα spreads ανέτρεψαν την αντίληψή μας για την ελληνική πραγματικότητα, βύθισαν τη χώρα στην ύφεση, γέμισαν τον κόσμο ανέργους και έφεραν τη χώρα στο χείλος της χρεοκοπίας.
Η ΔΙΑΦΟΡΑ μας με τον Χάρι Πότερ είναι ότι η οικονομική μας καθημερινότητα υπερβαίνει και την πιο δυσοίωνη μυθοπλασία.
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ από ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου