Την πρόβλεψη ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει για την αγορά των αλυσίδων λιανικού εμπορίου με απώλειες που θα ξεπερνούν το 10% και με μείωση του συνολικού τζίρου σε απόλυτα μεγέθη πάνω από 18 δισ. ευρώ κάνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, που παράλληλα εκτιμά ότι η απώλεια εσόδων από ΦΠΑ από την πτώση του τζίρου είναι 2 δισ. ευρώ από τον κλάδο του αυτοκινήτου, 1,4 δισ. ευρώ από το λιανεμπόριο και 2,5 δισ. ευρώ από το χονδρικό εμπόριο.
Οπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ελληνικών και ξένων εταιριών, οι 9 στους 10 καταναλωτές έχουν περικόψει δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, αλλά και δαπάνες για εξόδους. Οι 8 στους 10 περιόρισαν δαπάνες για οικιακά αγαθά και διασκέδαση, ενώ επίσης δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η αγοραστική τους δύναμη. Επιπλέον, ο 1 στους 4 Ελληνες δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών αναγκών, ενώ οι 2 στους 4 συνεχίζουν να διαθέτουν όλο το υπόλοιπο του εισοδήματός τους για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών και τέλος 1 στους 4 προσπαθεί, επειδή φοβάται την απόλυση, να αποταμιεύσει. Αντίστοιχα, 1 στους 4 ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, ο έτερος ένας στο όριο και οι 2 στους 4 τρώνε από τα έτοιμα, ενώ και στις δύο αναλύσεις δεν περισσεύει «ρευστό» να διοχετευθεί στην αγορά με αποτέλεσμα η μικρομεσαία ελληνική επιχειρηματικότητα να έχει στην κυριολεξία «στεγνώσει» και να κινδυνεύει με αποσύνθεση.
Νέα δεδομένα
Στην ανάλυσή της η ΕΣΕΕ καταγράφει τα ακόλουθα για την κατάσταση στην αγορά: «Τα ελληνικά νοικοκυριά ζουν πλέον με νέα δεδομένα τα οποία πριν από μερικούς μήνες μπορεί να φοβόμασταν, αλλά δε φανταζόμασταν ότι μπορεί να συμβούν. Ολοι σήμερα κάνουν φιλότιμες προσπάθειες να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και προσπαθούν να περιστείλουν τα έξοδά τους όσο περισσότερο μπορούν. Κάθε τύπου οικογενειακή δαπάνη, από την προμήθεια ειδών βασικής διατροφής και πρώτης ανάγκης από τα σούπερ μάρκετ μέχρι το πετρέλαιο για τη θέρμανση, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, τη μετακίνηση, τα δάνεια, το ενοίκιο, τα σχολεία και τα φροντιστήρια, όλα υπόκεινται σε μικρές ή μεγάλες περικοπές.
Οσον αφορά τα είδη διατροφής παρατηρείται μεγάλη μετακίνηση στα είδη ιδιωτικής ετικέτας. Οι προσφορές έχουν επίσης την τιμητική τους. Γι’ αυτό και δεν επιδιώκουμε να εγκαταλειφθούν, αφού έχουν γίνει πλέον απαραίτητες, έχουν παγιωθεί και οι καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί και περιμένουν να ανακοινωθούν για να αγοράσουν φτηνά.
»Στο χώρο της ένδυσης-υπόδησης είναι επίσης μόνιμο το φαινόμενο των προσφορών, αφού τα outlets και τα malls προσφέρουν καθ/ όλη τη διάρκεια της χρονιάς επώνυμα προϊόντα με έκπτωση πάνω από 50%. Σημαντική παρέμβαση στο λιανεμπόριο εμφανίζεται και από τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων μέσω διαδικτύου, όπου οι χρήστες επικαλούνται ότι εξασφαλίζουν χαμηλότερες τιμές. Μάλιστα, στα ηλεκτρονικά και τις ηλεκτρικές συσκευές μπορεί κανείς να εξοικονομήσει ένα 10%, εφόσον η αγορά πραγματοποιηθεί μέσω internet και όχι από το φυσικό κατάστημα. Επίσης, μέσω internet ανθίζει η ανταλλακτική οικονομία καθώς ανταλλάσσονται αντικείμενα και προϊόντα τα οποία παλαιότερα πετιούνταν.
Ράφτες και μοδίστρες
Επιπλέον, χρυσές δουλειές κάνουν οι ράφτες και οι μοδίστρες με μεταποιήσεις παλαιών ρούχων και οι τσαγκάρηδες με επιδιορθώσεις παπουτσιών.
Με όλα αυτά τα δεδομένα το άμεσο μέλλον για το λιανεμπόριο κάθε άλλο παρά αισιόδοξο είναι. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, «οι αγορές αναμένονται μειωμένες κατά 22% από το φετινό χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό και τα χριστουγεννιάτικα δώρα θα περιοριστούν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, αποκλειστικά και μόνο για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις.
Οπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ελληνικών και ξένων εταιριών, οι 9 στους 10 καταναλωτές έχουν περικόψει δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, αλλά και δαπάνες για εξόδους. Οι 8 στους 10 περιόρισαν δαπάνες για οικιακά αγαθά και διασκέδαση, ενώ επίσης δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η αγοραστική τους δύναμη. Επιπλέον, ο 1 στους 4 Ελληνες δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών αναγκών, ενώ οι 2 στους 4 συνεχίζουν να διαθέτουν όλο το υπόλοιπο του εισοδήματός τους για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών και τέλος 1 στους 4 προσπαθεί, επειδή φοβάται την απόλυση, να αποταμιεύσει. Αντίστοιχα, 1 στους 4 ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, ο έτερος ένας στο όριο και οι 2 στους 4 τρώνε από τα έτοιμα, ενώ και στις δύο αναλύσεις δεν περισσεύει «ρευστό» να διοχετευθεί στην αγορά με αποτέλεσμα η μικρομεσαία ελληνική επιχειρηματικότητα να έχει στην κυριολεξία «στεγνώσει» και να κινδυνεύει με αποσύνθεση.
Νέα δεδομένα
Στην ανάλυσή της η ΕΣΕΕ καταγράφει τα ακόλουθα για την κατάσταση στην αγορά: «Τα ελληνικά νοικοκυριά ζουν πλέον με νέα δεδομένα τα οποία πριν από μερικούς μήνες μπορεί να φοβόμασταν, αλλά δε φανταζόμασταν ότι μπορεί να συμβούν. Ολοι σήμερα κάνουν φιλότιμες προσπάθειες να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και προσπαθούν να περιστείλουν τα έξοδά τους όσο περισσότερο μπορούν. Κάθε τύπου οικογενειακή δαπάνη, από την προμήθεια ειδών βασικής διατροφής και πρώτης ανάγκης από τα σούπερ μάρκετ μέχρι το πετρέλαιο για τη θέρμανση, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, τη μετακίνηση, τα δάνεια, το ενοίκιο, τα σχολεία και τα φροντιστήρια, όλα υπόκεινται σε μικρές ή μεγάλες περικοπές.
Οσον αφορά τα είδη διατροφής παρατηρείται μεγάλη μετακίνηση στα είδη ιδιωτικής ετικέτας. Οι προσφορές έχουν επίσης την τιμητική τους. Γι’ αυτό και δεν επιδιώκουμε να εγκαταλειφθούν, αφού έχουν γίνει πλέον απαραίτητες, έχουν παγιωθεί και οι καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί και περιμένουν να ανακοινωθούν για να αγοράσουν φτηνά.
»Στο χώρο της ένδυσης-υπόδησης είναι επίσης μόνιμο το φαινόμενο των προσφορών, αφού τα outlets και τα malls προσφέρουν καθ/ όλη τη διάρκεια της χρονιάς επώνυμα προϊόντα με έκπτωση πάνω από 50%. Σημαντική παρέμβαση στο λιανεμπόριο εμφανίζεται και από τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων μέσω διαδικτύου, όπου οι χρήστες επικαλούνται ότι εξασφαλίζουν χαμηλότερες τιμές. Μάλιστα, στα ηλεκτρονικά και τις ηλεκτρικές συσκευές μπορεί κανείς να εξοικονομήσει ένα 10%, εφόσον η αγορά πραγματοποιηθεί μέσω internet και όχι από το φυσικό κατάστημα. Επίσης, μέσω internet ανθίζει η ανταλλακτική οικονομία καθώς ανταλλάσσονται αντικείμενα και προϊόντα τα οποία παλαιότερα πετιούνταν.
Ράφτες και μοδίστρες
Επιπλέον, χρυσές δουλειές κάνουν οι ράφτες και οι μοδίστρες με μεταποιήσεις παλαιών ρούχων και οι τσαγκάρηδες με επιδιορθώσεις παπουτσιών.
Με όλα αυτά τα δεδομένα το άμεσο μέλλον για το λιανεμπόριο κάθε άλλο παρά αισιόδοξο είναι. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, «οι αγορές αναμένονται μειωμένες κατά 22% από το φετινό χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό και τα χριστουγεννιάτικα δώρα θα περιοριστούν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, αποκλειστικά και μόνο για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου