
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αλλαγή στην αντίληψη των παιδιών περί δικαιοσύνης λαμβάνει χώρα κυρίως στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και στις πρώτες του γυμνασίου και οφείλεται τόσο στις αλλαγές στον εγκέφαλο που συμβαίνουν με την ωρίμανση, όσο και στην απόκτηση από τα νέα παιδιά νέων κοινωνικών εμπειριών, που τους μαθαίνουν να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στα ατομικά επιτεύγματα.
Τα πειράματα που διεξήγαγαν οι επιστήμονες με 486 παιδιά ηλικίας 10 - 18 ετών από 20 σχολεία, επιβεβαίωσαν την άποψή τους αυτή.
Τα παιδιά, που είχαν χωριστεί σε ζευγάρια και προηγουμένως είχαν κερδίσει χρήματα μέσα από παιγνίδια με υπολογιστές, κλήθηκαν να μοιράσουν μεταξύ τους ως άτομα -όσο πιο δίκαια θεωρούσαν σωστό- τα χρήματα που είχαν κερδίσει από κοινού παίζοντας ως ζευγάρι. Όσο πιο μικρά τα παιδιά, τόσο πιο ίσα μοίρασαν τα χρήματα. Διαπιστώθηκε, ακόμη, ότι περίπου δύο τρίτα των παιδιών ηλικίας 10-11 ετών μοίρασαν 50%-50% τα χρήματά τους, άσχετα με το πόσο το κάθε μέλος του ζευγαριού είχε από μόνο του συμβάλει στο συνολικό κέρδος που είχαν πετύχει σαν ζευγάρι.
Τα πιο μεγάλα παιδιά, αντίθετα, μοίρασαν τα χρήματα ανάλογα με τις ικανότητές που (θεωρούσαν ότι) είχε δείξει ο καθένας στο παιγνίδι και πόσο είχε συμβάλει στο να αποκτήσει το ζευγάρι τα χρήματα. Για παράδειγμα, από τους νέους ηλικίας 18 ετών μόνο το 22% μοίρασε 50%-50% τα χρήματα, ενώ το 43% κράτησε για τον εαυτό του τα περισσότερα χρήματα, θεωρώντας ότι τα δικαιούταν.
Οι ερευνητές εκτιμούν, συνεπώς, ότι η αντίληψη περί δικαιοσύνης των παιδιών αλλάζει διαχρονικά, καθώς συμμετέχουν στις σχολικές και αθλητικές δραστηριότητες και μαθαίνουν να συσχετίζουν την ανταμοιβή με την προσπάθεια και τα αξιοκρατικά επιτεύγματα, με την εφηβεία να «αποτελεί την πιο κρίσιμη περίοδο για τη διαμόρφωση της αντίληψης των παιδιών περί δικαιοσύνης.» Η μελέτη τους, λοιπόν, εξηγεί γιατί οι κοινωνίες σε όλο τον κόσμο τείνουν να επιβραβεύουν με υψηλές αμοιβές όσους παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις με την αξία τους και, παράλληλα, μπορεί να βοηθήσει τους αρμόδιους για τα εκπαιδευτικά συστήματα να σχεδιάσουν καλύτερα κίνητρα για τους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου