Τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που εμποδίζουν την έξοδο των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Ελλάδας από την υποβάθμιση,επισημαίνει με έκθεσή της για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης του έτους 2008 η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).Η έκθεση κατατέθηκε χθες στον πρόεδρο της Βουλής και τον υπουργό Παιδείας.«Η άρνηση της Πολιτείας να συστήσει Ειδικό Λογαριασμό για τη διαχείριση των πόρων της ΑΔΙΠ από το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ κατέστησε αδύνατη την απορρόφηση σημαντικών κονδυλίων,ιδίως εκείνων που θα επέτρεπαν την έγκαιρη στελέχωση με διοικητικό προσωπικό και την πρόσκληση και αποζημίωση εξωτερικών εμπειρογνωμόνων» επισημαίνει, μεταξύ άλλων,η πολυσέλιδη έκθεση της ΑΔΙΠ.
Όπως αποκαλύπτεται στην έκθεση,δεκάδες τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ ζητούσαν το τελευταίο χρονικό διάστημα να αξιολογηθούν,χωρίς τελικά να τα καταφέρουν,καθώς η ΑΔΙΠ παρέμενε ανενεργή και χωρίς προσωπικό και κονδύλια.Μάλιστα,οι εξωτερικοί αξιολογητές που επισκέφθηκαν τελικά πέντε τμήματα στη χώρα πλήρωσαν οι ίδιοι προκαταβολικά τα έξοδα μετακίνησής τους.
Η Αρχή καταγγέλλει τις δυσχέρειες του έργου της τονίζοντας ότι «ο βασικός στόχος της ΑΔΙΠ για τη διενέργεια των Εξωτερικών Αξιολογήσεων σε όσο το δυνατόν περισσότερα τμήματα, κατά τη διάρκεια του 2008,δεν επιτεύχθηκε τόσο εξαιτίας των ατελειών του νόμου 3374/2005,όσο και λόγω των γνωστών δημοσιονομικών και γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του Δημόσιου Τομέα».
Η μη ανταπόκριση της πολιτείας στις υποχρεώσεις της «ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τη δυσπιστία με την οποία η ακαδημαϊκή κοινότητα αντιμετωπίζει τον θεσμό της Διασφάλισης Ποιότητας».«Διαπιστώνεται σε ορισμένες περιπτώσεις κλίμα αντίστασης στις διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας,αλλά και σε γενικότερες αλλαγές,που πιθανόν να πηγάζει από την έλλειψη εμπιστοσύνης στους κρατικούς θεσμούς» αναφέρεται στην έκθεση,όπου προτείνεται η αλλαγή του συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων και συμμετοχή των πανεπιστημίων στον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων τους.Μεταξύ άλλων,προτείνεται η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ,η υιοθέτηση και η συνεπής εφαρμογή των κανονισμών σπουδών,καθώς είναι αδικαιολόγητη η παράταση των σπουδών πέραν των 6 ετών (για προγράμματα τετραετούς διάρκειας),ο έλεγχος των μαθημάτων με υψηλό βαθμό αποτυχίας,η ενίσχυση της κινητικότητας διδασκόντων και φοιτητών και η επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών.
Η ΑΔΙΠ αναφέρεται και σε θέματα ασύλου, σημειώνοντας ότι «κάποιες περιπτώσεις βίας και απειλών δημιούργησαν ερωτήματα στους εμπειρογνώμονες σχετικά με τη δυνατότητα να λειτουργήσουν οι διδάσκοντες ή και οι φοιτητές απερίσπαστα στον χώρο τους».
«Κοινή διαπίστωση είναι ότι οι εμπειρογνώμονες αποδίδουν τις περισσότερες και σοβαρότερες ευθύνες (θεσμικό πλαίσιο,κανονισμοί,ελλείψεις μόνιμου κυρίως διδακτικού προσωπικού,διοικητικού και τεχνικού προσωπικού,επαρκών και κατάλληλων χώρων, οικονομικών πόρων) στην πολιτεία» αναφέρεται στην έκθεση που κατέθεσε η ΑΔΙΠ στη Βουλή. «Είναι γεγονός ότι η υπερβολική εξάρτηση των ΑΕΙ από το κράτος δεν αποδίδει, διότι δρα ανασταλτικά στην εξέλιξή τους,ενώ η πολιτεία δεν γνωρίζει ουσιαστικά την απόδοση των πόρων που διαθέτει,ελλείψει λειτουργικών σταθεροτύπων και συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στόχων για την ανώτατη εκπαίδευση».
Οι εκπρόσωποι της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση κρίνουν ότι «η σχέση αυτή θα πρέπει να αλλάξει και οι πρωτοβουλίες να προέρχονται από τη βάση, δηλαδή τα ΑΕΙ».«Εντύπωση προκαλεί το γεγονός»,επισημαίνεται τέλος,«ότι με την αξιολόγηση έστω και μικρού αριθμού τμημάτων ΑΕΙ (1% του συνόλου) χαρτογραφήθηκε σε όλο το φάσμα της,από αντικειμενικούς, εξωτερικούς εμπειρογνώμονες,η παθολογία και η παθογένεια της Ανώτατης Εκπαίδευσης στα περισσότερα ελληνικά ΑΕΙ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου