ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ I ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ! ΕΠΕΞΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ «Διαλύεται» το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ το «ξήλωμα» των εργασιακών σχέσεων την ώρα που η ανασφάλιστη εργασία επεκτείνεται, βυθίζοντας στα ελλείμματα τα ασφαλιστικά ταμεία.
Σχέδιο διάλυσηςτης οργανωτικής και διοικητικής δομής του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας, την ώρα που η «μαύρη» εργασία στη χώρα ξεπερνά κάθε προηγούμενο.
Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθεί στη δομή της δημόσιας διοίκησης το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών αναδιάρθρωσης του κράτους,επεξεργάζεται σχέδιο ουσιαστικής και πλήρους υποβάθμισης του ΣΕΠ Ε, σε μια στιγμή που η παραβατικότητα στους χώρους εργασίας αυξάνεται, οι επιχειρήσεις φαντάσματα φυτρώνουν σαν μανιτάρια, ενώ η εισφοροδιαφυγή βουλιάζει τα Ταμεία στα ελλείμματα.
Η αδήλωτη εργασία αποτελεί πληγή εξίσου σημαντική με τη φοροδιαφυγή αν και όχι τόσο προβεβλημένη. Εκτιμάται ότι πάνω από 800.000 εργαζόμενοι εργάζονται «μαύρα», με τεράστιο κόστος για τα ασφαλιστικά ταμεία και τα δημόσια οικονομικά. Στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν ότι οι απώλειες από την αμιγώς ανασφάλιστη εργασία ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ συνολικά (εισφορές και φόροι) η αδήλωτη εργασία κοστίζει στο κράτος 6 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, η μη καταβολή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών από τους εργοδότες στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, όχι μόνο μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και των εργαζόμενων, αφού οι νόμιμα απασχολούμενοι πληρώνουν το κόστος της απώλειας των εσόδων..
Το σχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει την υποβάθμιση του Σώματος από ειδική γραμματεία σε Γενική Επιθεώρηση , της οποίας θα ηγείται ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εργασίας, χωρίς διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Παράλληλα, σχεδιάζεταιτο κλείσιμο πολλών τμημάτων ανά την Ελλάδα, χωρίς κανέναν σχεδιασμό βάσει στατιστικών στοιχείων σε σχέση με την παραβατικότητα ή βάσει γεωγραφικών και πληθυσμιακών κριτηρίων.
Συγκεκριμένα, βάσει του επικρατέστερου από τα τρία σενάρια που επεξεργάζεται η γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας Άννα Στρατινάκη, έπειτα από εισηγήσεις της Κεντρικής Συντονιστικής Επιτροπής μειώνονται οι περιφερειακές δομές του ΣΕΠΕ, χωρίς την τεκμηρίωση βάσει κάποιων διεθνών προτύπων ή Στα χέρια του Γιάννη Βρούτσηη έκθεση αξιολόγησης του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, που ζητά περισσότερη αυτονομία για το ΣΕΠΕ άλλων μελετών.
Έτσι, για παράδειγμα, προτείνεται το κλείσιμοτηςδιεύθυνσηςτουΣΕΠΕ στη Θεσσαλονίκη, ενώ παραμένει η διεύθυνση Ελευσίνας και μάλιστα με δύο τμή ματα, την ώρα που υπάρχει αντίστοιχη διεύθυνση και στον Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο σύλλογος τεχνικών και υγειονομικών επιθεωρητών εργασίας, οι καθ' ύλην αρμόδιοι δηλαδή, υποστηρίζει σε επιστολή του προς την κ. Στρατινάκη, η οποία κοινοποιείται και στον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, ότι, βάσει των στοιχείων του 2012, από τη μείωση 9 περιφερειακών τμημάτων του ΣΕΠ Ε προκύπτει επιπλέον κόστος στις επιχειρήσεις και τους συναλλασσόμενους πολίτες προς τις Τεχνικές Επιθεωρήσεις ύψους περίπου 500.000 ευρώ ετησίως και 7.000 χαμένων ημερών εργασίας (7.000 επισκέψεις και καταθέσεις εγγράφων σε 9 τμήματα, με70 ευρώ κόστος μετακίνησης) με επιπλέον δη μοσιονομικό κόστος της τάξης των 180.000 ευρώ ετησίως...
Μετά τον τυφώνα ίων μνημονίων που έχουν ισοπεδώσει τα εργασιακά δικαιώματα και τις ΣΣΕ και έχουν οδηγήσει σε δραματική μείωση των μισθών, επιχειρείται από κυβερνητικής πλευράς ένα ακόμη χτύπημα, με την κατάργηση-συγχώνευση υπηρεσιών και τμημάτων του ΣΕΠΕ.
Η απόφαση έχει ήδη προκαλέσει την έντονη αντίδραση των συνδικάτων. Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, τέτοιου είδους αποφάσεις αποτελούν πρόκληση τεράστιου μεγέθους και ένα ακόμη «δωράκι» στην ανεξέλεγκτη εργοδοσία.
Την αντίθεσή της εκφράζει η διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. «Σε μια περίοδο που τα προβλήματα της εισφοροδιαφυγής και της "μαύρης" εργασίας λαμβάνουν εκρηκτικές διαστάσεις, δεν μπορούμε ούτε καν να μιλάμε για απομείωση οργανικών μονάδων, καθώς γνωρίζουμε πολύ καλά πως κάτι τέτοιο θα οδηγήσει στηνυποβάθμιση, αποδυνάμωση και εργασιακή ερήμωση του ΣΕΠΕ» τονίζει σε επιστολή του προς το υπουργείο Εργασίας το ΕΚΘ.
Η έκθεση του Διεθνούς Γραφείο Εργασίας Οι προτάσεις αυτές έρχονται σχεδόν παράλληλα με την έκθεση αξιολόγησης του ΣΕΠΕ από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας(ΙίΟ), στην οποία ξεκάθαρα ζητείται από την ελληνική κυβέρνηση η αύξηση των ελέγχων και η απλούστευση των νομοθετικών ρυθμίσεων.
Είναι μάλιστα ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει στο ΣΕΠΕ το ILO το γεγονός ότι ζητά περισσότερη κεντρική αυτονομία του Σώματος και νέα περιφερειακή διάρθρωση με τεχνικές και διοικητικές αρμοδιότητες που θα διευκολύνουν το όλο έργο, εν μέσω οικονομικής κρίσης, αύξησης της αδήλωτης εργασίας και συχνότερης παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας.
Στην έκθεση, που βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, αναφέρεται επίσης κάτι που και η τρόικα είχε δεχθεί: η ανάγκη για αύξηση του αριθμού των επιθεωρητών εργασίας και ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, έστω όταν τα δημοσιονομικά αρχίσουν να βελτιώνονται.
Να σημειωθεί ότι και στο δεύτερο μνημόνιο προβλεπόταν η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων στο ΣΕΠΕ, κάτι που απλώς «ξεχάστηκε» στο τρίτο μνημόνιο.
Σήμερα, στο ΣΕΠΕ ανήκουν μόνο S76 επιθεωρητές, εκ των οποίων οι 399 ελέγχουν την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και 277 την υγιεινή και την ασφάλεια της εργασίας. Βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου Εργασίας, δε, το έργο των τεχνικών του τομέα της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας υποβαθμίζεται.
Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά που η τρόικα ανακρούει πρύμναν όσον αφορά στα θέματα των ελέγχων στην αγορά εργασίας...
Ενώ τον Αύγουστο του 2011 πέρασε διάταξη, υπό το άγρυπνο βλέμμα των δανειστών, που προέβλεπε την υποχρέωση των επιχειρήσεων να δηλώνουν στο ΣΕΠ Ε τον εργαζόμενο ένα λεπτό πριν από την πρόσληψή του, προκειμένου να ελεγχθεί η ανασφάλιστη -«μαύρη» εργασία, το τελευταίο μνημόνιο επανέφερε, και μάλιστα για το σύνολο των επιχειρήσεων, τη διάταξη που ίσχυε μόνο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Έτσι, στο σύνολο τους οι εργοδότες υποχρεούνται να δηλώνουν τις προσλήψεις έως και 48 ώρες μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Το γεγονός αυτό δυσκολεύει σημαντικά το έργο των επιθεωρητών, ενώ δείχνει και τον ρόλο συγκεκριμένων επαγγελματικών κλάδων στη διαδικασία διαμόρφωσης της νέας μνημονιακής εργατικής νομοθεσίας... !Μ Οργισμένη επιστολή ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ της έλλειψης συνεργασίας, της βιασύνης αλλά και της προχειρότητας στην οποία στηρίχτηκε το όλο εγχείρημα είναι η επιστολή του νέου (σχετικά) ειδικού γραμματέα ΣΕΠΕ Μιχάλη Κανδαράκη προς τη γενική γρα μματέα Άννα Στρατινά κη.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Επενδυτή», σε αυτήν ο κ. Κανδαράκης εκφράζει ξεκάθαρα την έντονη αντίδρασή του τόσο για το μικρό χρονικό διάστημα που είχε στη διάθεσή του ώστε να καταθέσει τις παρατηρήσεις -προτάσεις του (μόλις μία ημέρα αναφέρει στην επιστολή) όσο και για την ουσία των προτάσεων. Κυρίως, δε, επισημαίνεται ότι στην τελική πρόταση του υπουργείου Εργασίας:
■ Δεν υπάρχει τεκμηρίωση της πρότασης επί των συγκεκριμένων προτάσεων που έχει καταθέσει το ΣΕΠ Ε.
■ Δεν περιλαμβάνεται ανάλυση των αρμοδιοτήτων, της σύνθεσης και της υπηρεσιακής σχέσης των νέων οργάνων.
■ Δεν υπάρχει παρουσίαση της προτεινόμενης διάρθρωσης του Σώματος σε επίπεδο περιφερειακής διεύθυνσης και τμήματος.
Ο ειδικός γραμματέας του Σώματος κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο γεγονός ότι οποιαδήποτε διοικητική αναδιάρθρωση και αλλαγή στις δομές και τις διαδικασίες του ΣΕΠΕ θα πρέπει να συσχετιστεί με την έκθεση αξιολόγησης του ILO και τις περιλαμβανόμενες προτάσεις.
Σχέδιο διάλυσηςτης οργανωτικής και διοικητικής δομής του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας, την ώρα που η «μαύρη» εργασία στη χώρα ξεπερνά κάθε προηγούμενο.
Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθεί στη δομή της δημόσιας διοίκησης το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών αναδιάρθρωσης του κράτους,επεξεργάζεται σχέδιο ουσιαστικής και πλήρους υποβάθμισης του ΣΕΠ Ε, σε μια στιγμή που η παραβατικότητα στους χώρους εργασίας αυξάνεται, οι επιχειρήσεις φαντάσματα φυτρώνουν σαν μανιτάρια, ενώ η εισφοροδιαφυγή βουλιάζει τα Ταμεία στα ελλείμματα.
Η αδήλωτη εργασία αποτελεί πληγή εξίσου σημαντική με τη φοροδιαφυγή αν και όχι τόσο προβεβλημένη. Εκτιμάται ότι πάνω από 800.000 εργαζόμενοι εργάζονται «μαύρα», με τεράστιο κόστος για τα ασφαλιστικά ταμεία και τα δημόσια οικονομικά. Στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν ότι οι απώλειες από την αμιγώς ανασφάλιστη εργασία ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ συνολικά (εισφορές και φόροι) η αδήλωτη εργασία κοστίζει στο κράτος 6 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, η μη καταβολή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών από τους εργοδότες στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, όχι μόνο μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και των εργαζόμενων, αφού οι νόμιμα απασχολούμενοι πληρώνουν το κόστος της απώλειας των εσόδων..
Το σχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει την υποβάθμιση του Σώματος από ειδική γραμματεία σε Γενική Επιθεώρηση , της οποίας θα ηγείται ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εργασίας, χωρίς διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Παράλληλα, σχεδιάζεταιτο κλείσιμο πολλών τμημάτων ανά την Ελλάδα, χωρίς κανέναν σχεδιασμό βάσει στατιστικών στοιχείων σε σχέση με την παραβατικότητα ή βάσει γεωγραφικών και πληθυσμιακών κριτηρίων.
Συγκεκριμένα, βάσει του επικρατέστερου από τα τρία σενάρια που επεξεργάζεται η γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας Άννα Στρατινάκη, έπειτα από εισηγήσεις της Κεντρικής Συντονιστικής Επιτροπής μειώνονται οι περιφερειακές δομές του ΣΕΠΕ, χωρίς την τεκμηρίωση βάσει κάποιων διεθνών προτύπων ή Στα χέρια του Γιάννη Βρούτσηη έκθεση αξιολόγησης του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, που ζητά περισσότερη αυτονομία για το ΣΕΠΕ άλλων μελετών.
Έτσι, για παράδειγμα, προτείνεται το κλείσιμοτηςδιεύθυνσηςτουΣΕΠΕ στη Θεσσαλονίκη, ενώ παραμένει η διεύθυνση Ελευσίνας και μάλιστα με δύο τμή ματα, την ώρα που υπάρχει αντίστοιχη διεύθυνση και στον Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο σύλλογος τεχνικών και υγειονομικών επιθεωρητών εργασίας, οι καθ' ύλην αρμόδιοι δηλαδή, υποστηρίζει σε επιστολή του προς την κ. Στρατινάκη, η οποία κοινοποιείται και στον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, ότι, βάσει των στοιχείων του 2012, από τη μείωση 9 περιφερειακών τμημάτων του ΣΕΠ Ε προκύπτει επιπλέον κόστος στις επιχειρήσεις και τους συναλλασσόμενους πολίτες προς τις Τεχνικές Επιθεωρήσεις ύψους περίπου 500.000 ευρώ ετησίως και 7.000 χαμένων ημερών εργασίας (7.000 επισκέψεις και καταθέσεις εγγράφων σε 9 τμήματα, με70 ευρώ κόστος μετακίνησης) με επιπλέον δη μοσιονομικό κόστος της τάξης των 180.000 ευρώ ετησίως...
Μετά τον τυφώνα ίων μνημονίων που έχουν ισοπεδώσει τα εργασιακά δικαιώματα και τις ΣΣΕ και έχουν οδηγήσει σε δραματική μείωση των μισθών, επιχειρείται από κυβερνητικής πλευράς ένα ακόμη χτύπημα, με την κατάργηση-συγχώνευση υπηρεσιών και τμημάτων του ΣΕΠΕ.
Η απόφαση έχει ήδη προκαλέσει την έντονη αντίδραση των συνδικάτων. Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, τέτοιου είδους αποφάσεις αποτελούν πρόκληση τεράστιου μεγέθους και ένα ακόμη «δωράκι» στην ανεξέλεγκτη εργοδοσία.
Την αντίθεσή της εκφράζει η διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. «Σε μια περίοδο που τα προβλήματα της εισφοροδιαφυγής και της "μαύρης" εργασίας λαμβάνουν εκρηκτικές διαστάσεις, δεν μπορούμε ούτε καν να μιλάμε για απομείωση οργανικών μονάδων, καθώς γνωρίζουμε πολύ καλά πως κάτι τέτοιο θα οδηγήσει στηνυποβάθμιση, αποδυνάμωση και εργασιακή ερήμωση του ΣΕΠΕ» τονίζει σε επιστολή του προς το υπουργείο Εργασίας το ΕΚΘ.
Η έκθεση του Διεθνούς Γραφείο Εργασίας Οι προτάσεις αυτές έρχονται σχεδόν παράλληλα με την έκθεση αξιολόγησης του ΣΕΠΕ από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας(ΙίΟ), στην οποία ξεκάθαρα ζητείται από την ελληνική κυβέρνηση η αύξηση των ελέγχων και η απλούστευση των νομοθετικών ρυθμίσεων.
Είναι μάλιστα ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει στο ΣΕΠΕ το ILO το γεγονός ότι ζητά περισσότερη κεντρική αυτονομία του Σώματος και νέα περιφερειακή διάρθρωση με τεχνικές και διοικητικές αρμοδιότητες που θα διευκολύνουν το όλο έργο, εν μέσω οικονομικής κρίσης, αύξησης της αδήλωτης εργασίας και συχνότερης παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας.
Στην έκθεση, που βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, αναφέρεται επίσης κάτι που και η τρόικα είχε δεχθεί: η ανάγκη για αύξηση του αριθμού των επιθεωρητών εργασίας και ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, έστω όταν τα δημοσιονομικά αρχίσουν να βελτιώνονται.
Να σημειωθεί ότι και στο δεύτερο μνημόνιο προβλεπόταν η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων στο ΣΕΠΕ, κάτι που απλώς «ξεχάστηκε» στο τρίτο μνημόνιο.
Σήμερα, στο ΣΕΠΕ ανήκουν μόνο S76 επιθεωρητές, εκ των οποίων οι 399 ελέγχουν την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και 277 την υγιεινή και την ασφάλεια της εργασίας. Βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου Εργασίας, δε, το έργο των τεχνικών του τομέα της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας υποβαθμίζεται.
Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά που η τρόικα ανακρούει πρύμναν όσον αφορά στα θέματα των ελέγχων στην αγορά εργασίας...
Ενώ τον Αύγουστο του 2011 πέρασε διάταξη, υπό το άγρυπνο βλέμμα των δανειστών, που προέβλεπε την υποχρέωση των επιχειρήσεων να δηλώνουν στο ΣΕΠ Ε τον εργαζόμενο ένα λεπτό πριν από την πρόσληψή του, προκειμένου να ελεγχθεί η ανασφάλιστη -«μαύρη» εργασία, το τελευταίο μνημόνιο επανέφερε, και μάλιστα για το σύνολο των επιχειρήσεων, τη διάταξη που ίσχυε μόνο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Έτσι, στο σύνολο τους οι εργοδότες υποχρεούνται να δηλώνουν τις προσλήψεις έως και 48 ώρες μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Το γεγονός αυτό δυσκολεύει σημαντικά το έργο των επιθεωρητών, ενώ δείχνει και τον ρόλο συγκεκριμένων επαγγελματικών κλάδων στη διαδικασία διαμόρφωσης της νέας μνημονιακής εργατικής νομοθεσίας... !Μ Οργισμένη επιστολή ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ της έλλειψης συνεργασίας, της βιασύνης αλλά και της προχειρότητας στην οποία στηρίχτηκε το όλο εγχείρημα είναι η επιστολή του νέου (σχετικά) ειδικού γραμματέα ΣΕΠΕ Μιχάλη Κανδαράκη προς τη γενική γρα μματέα Άννα Στρατινά κη.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Επενδυτή», σε αυτήν ο κ. Κανδαράκης εκφράζει ξεκάθαρα την έντονη αντίδρασή του τόσο για το μικρό χρονικό διάστημα που είχε στη διάθεσή του ώστε να καταθέσει τις παρατηρήσεις -προτάσεις του (μόλις μία ημέρα αναφέρει στην επιστολή) όσο και για την ουσία των προτάσεων. Κυρίως, δε, επισημαίνεται ότι στην τελική πρόταση του υπουργείου Εργασίας:
■ Δεν υπάρχει τεκμηρίωση της πρότασης επί των συγκεκριμένων προτάσεων που έχει καταθέσει το ΣΕΠ Ε.
■ Δεν περιλαμβάνεται ανάλυση των αρμοδιοτήτων, της σύνθεσης και της υπηρεσιακής σχέσης των νέων οργάνων.
■ Δεν υπάρχει παρουσίαση της προτεινόμενης διάρθρωσης του Σώματος σε επίπεδο περιφερειακής διεύθυνσης και τμήματος.
Ο ειδικός γραμματέας του Σώματος κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο γεγονός ότι οποιαδήποτε διοικητική αναδιάρθρωση και αλλαγή στις δομές και τις διαδικασίες του ΣΕΠΕ θα πρέπει να συσχετιστεί με την έκθεση αξιολόγησης του ILO και τις περιλαμβανόμενες προτάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου