Εκατό χρόνια από την συνταγματική κατοχύρωση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ένας άλλον Βενιζέλος, ο Ευάγγελος, έρχεται ουσιαστικά να καταργήσει την μονιμότητα μετά από την ιστορική χθεσινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την απόλυση 30.000 υπαλλήλων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και υπουργός Επικρατείας, Ηλίας Μόσιαλος προανήγγειλε σήμερα, με δηλώσεις του στο Βήμα FM, την αποχώρηση 150.000 υπαλλήλων από το Δημόσιο την επόμενη τριετία.
Σε περίπου 30.000 ανέρχεται ο αριθμός όσων θα βρεθούν εκτός Δημοσίου σε πρώτη φάση, μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε αργά το βράδυ της Κυριακής το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο συζήτησε την τελική συμφωνία που έγινε με την τρόικα για την εργασιακή εφεδρεία.
Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση, εξ αυτών περίπου 18.000-20.000 θα τεθούν σε καθεστώς εφεδρείας και 7.000-8.000 θα απολυθούν με την καταβολή αποζημίωσης. Το συνολικό δημοσιονομικό όφελος ανέρχεται σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης σε 300 εκατομμύρια ευρώ το 2012.
Ο κ. Μόσιαλος, μιλώντας σήμετα στο Βήμα 99,5 τόνισε πως είναι πιθανόν το ποσοστό προσλήψεων-αποχωρήσεων από ένα προς 10, να μεταβληθεί σε μηδέν προς 10, καθώς στόχος είναι μαζί με τις συνταξιοδοτήσεις να μειωθεί ο δημόσιος τομέας κατά 150.000.
Ως βασικό κριτήριο, τέθηκε ο χρόνος στον οποίο συνταξιοδοτείται κάποιος εργαζόμενος είτε στον στενό είτε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και εκτιμάται ότι αφορά κυρίως, όσους έχουν συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, είναι άνω των 60 ετών και θα βγούν στην σύνταξη τα επόμενα 1 με 2 χρόνια. Αυτοί θα αμοίβονται με το 60% του μισθού τους και όταν τελειώσει η εφεδρεία θα πάρουν πλήρη σύνταξη ενώ θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.
Σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις, άλλοι περίπου 1.000 εργαζόμενοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι εργαζόμενοι φορέων που καταργούνται ή συγχωνεύονται, τίθενται σε εργασιακή εφεδρεία και θα επανακαταρτιστούν μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Οσοι δεν απορροφηθούν θα αποζημιωθούν και θα απολυθούν.
Παύουν επίσης να παραμένουν στο Δημόσιο άλλοι περίπου 1.000 που είχαν βγεί μεν στην σύνταξη αλλά συνέχισαν να δουλεύουν, λόγω της ρύθμισης του Ασφαλιστικού που είχε εισηγηθεί ο Ανδρέας Λοβέρδος με προοπτική να πάρουν μεγαλύτερη σύνταξη. Συνταξιοδοτούνται με την απόφαση της κυβέρνησης άμεσα.
Σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, 6.000 με 7.000 θα βρεθούν εκτός Δημοσίου και θα απολυθούν από την κατάργηση περιφερειακών υπηρεσιών Υπουργείων και Δημοσίων Φορέων, αν δεν δεχτούν να μετατεθούν σ΄αλλες υπηρεσίες καθώς θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.
Η δεύτερη φάση της αναδιάρθρωσης του Δημοσίου αφορά τη διετία 2012-2013 όπου με βάση την αναμενόμενη μελέτη του ΟΟΣΑ για την συγκρότηση και λειτουργία του συνόλου των υπηρεσιών των Υπουργείων και των Δημοσίων Υπηρεσιών όλοι οι εργαζόμενοι θα αξιολογηθούν με την εποπτεία του ΑΣΕΠ και εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε και όσοι δεν κριθούν επαρκείς θα τεθούν σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την διάρκεια της συζήτησης στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο υπουργός Εσωτερικών Χάρης Καστανίδης, και οι κ. Φώφη Γεννηματά και Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου εξέφρασαν επιφυλάξεις για φορείς που καταργούνται.
Αναλυτικότερα, η πρόταση διαρθρώνεται σε δύο φάσεις και επτά διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές δράσεις:
ΦΑΣΗ Α' (2011):
Δράση 1η: Όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, και σε ΝΠΔΔ και σε ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε καθεστώς εφεδρείας. Μετά το τέλος της περιόδου εφεδρείας οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δε θίγεται από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας.
Δράση 2η: Οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ με σχέση δημοσίου δικαίου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς, αφού προηγουμένως τερματιστεί η υπαλληλική σχέση τους με κατάργηση των οργανικών θέσεων που κατέχουν. Μετά την ολοκλήρωση της προσυνταξιοδοτικής περιόδου, οι παραπάνω υπάλληλοι λαμβάνουν πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δεν θίγεται από τη περίοδο του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.
Από τις ανωτέρω δύο δράσεις εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός 18-20.000 εργαζομένων.
Δράση 3η: Οι εργαζόμενοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταργούνται, και μέρος των εργαζομένων των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ των φορέων που απορροφώνται, συγχωνεύονται ή περιορίζονται, τίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. Η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, επαναπροσλαμβάνονται το ταχύτερο δυνατόν με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχετικό ΠΔ. Θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα επανακατάρτισης, στο πλαίσιο του ΟΑΕΔ, για όσους εργαζόμενους παραμείνουν στο καθεστώς εφεδρείας.
Από τη δράση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 1.000 εργαζομένων.
Δράση 4η: Τερματισμός του προνομιακού καθεστώτος που έχει δοθεί σε δημοσίους υπαλλήλους και λοιπούς εργαζομένους που έχουν ήδη δικαίωμα πλήρους σύνταξης να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία, παρατείνοντας το ηλικιακό όριο υποχρεωτικής αποχώρησης (δε θα ενταχθούν σε εφεδρεία αλλά σε άμεση συνταξιοδότηση).
Δράση 5η: Προβλέπεται ταχεία διαδικασία εντοπισμού υπηρεσιακών μονάδων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης που δεν έχουν λόγο ύπαρξης ή διαθέτουν πολύ μεγάλο ποσοστό πλεονάζοντος προσωπικού. Η αξιολόγηση θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, με νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα. Από το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές τις υπηρεσιακές μονάδες, θα ζητηθεί να αποδεχθεί μετάθεση σε άλλες υπηρεσίες ή, αλλιώς, να ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας λόγω κατάργησης της οργανικής θέσης του.
Δράση 6η: Συνεχίζεται με εντατικό ρυθμό η αναδιάρθρωση ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Για τους εργαζόμενους στους φορείς αυτούς θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στη δράση 3.
Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.
ΦΑΣΗ Β' (2012-13):
Δράση 7η: Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%.
Η αξιολόγηση θα γίνει με αξιοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας της ΕΕ, με τη συμμετοχή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και του ΟΟΣΑ. Ειδικά ως προς την αξιολόγηση του προσωπικού, η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει και δεν θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί παραγωγικά σε άλλες θέσεις στο δημόσιο τομέα, θα ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας και σε προγράμματα επανακατάρτισης και εναλλακτικής κοινωνικής απασχόλησης.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο: « Τα κύρια οφέλη από τις πιο πάνω δράσεις είναι ότι διασφαλίζονται άμεσα οργανωτικά, λειτουργικά και δημοσιονομικά αποτελέσματα προς τη κατεύθυνση του στρατηγικού στόχου που είναι ο περιορισμός του κράτους και η μείωση της δημόσιας δαπάνης, ενώ παράλληλα για το μεγαλύτερο αριθμό των υπαγομένων στο νέο καθεστώς, η εφεδρεία δεν οδηγεί στην αβεβαιότητα της ανεργίας αλλά στη σιγουριά της συνταξιοδότησης.
» Επίσης, οι δράσεις αυτές δεν προκαλούν εκτεταμένη αναστάτωση στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα γιατί είναι εστιασμένες, κλιμακούμενες και εξελίσσονται κάτω από πολλαπλές εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας. Τέλος δεν απαιτεί (για τη συντριπτική πλειονότητα) καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, που δημοσιονομικά θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής. Είναι δε προφανές, ότι οι υπαγόμενοι σε καθεστώς εφεδρείας θα μπορούν να συμπληρώνουν το εισόδημά τους δραστηριοποιούμενοι στον ιδιωτικό τομέα».
Σε περίπου 30.000 ανέρχεται ο αριθμός όσων θα βρεθούν εκτός Δημοσίου σε πρώτη φάση, μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε αργά το βράδυ της Κυριακής το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο συζήτησε την τελική συμφωνία που έγινε με την τρόικα για την εργασιακή εφεδρεία.
Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση, εξ αυτών περίπου 18.000-20.000 θα τεθούν σε καθεστώς εφεδρείας και 7.000-8.000 θα απολυθούν με την καταβολή αποζημίωσης. Το συνολικό δημοσιονομικό όφελος ανέρχεται σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης σε 300 εκατομμύρια ευρώ το 2012.
Ο κ. Μόσιαλος, μιλώντας σήμετα στο Βήμα 99,5 τόνισε πως είναι πιθανόν το ποσοστό προσλήψεων-αποχωρήσεων από ένα προς 10, να μεταβληθεί σε μηδέν προς 10, καθώς στόχος είναι μαζί με τις συνταξιοδοτήσεις να μειωθεί ο δημόσιος τομέας κατά 150.000.
Ως βασικό κριτήριο, τέθηκε ο χρόνος στον οποίο συνταξιοδοτείται κάποιος εργαζόμενος είτε στον στενό είτε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και εκτιμάται ότι αφορά κυρίως, όσους έχουν συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, είναι άνω των 60 ετών και θα βγούν στην σύνταξη τα επόμενα 1 με 2 χρόνια. Αυτοί θα αμοίβονται με το 60% του μισθού τους και όταν τελειώσει η εφεδρεία θα πάρουν πλήρη σύνταξη ενώ θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.
Σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις, άλλοι περίπου 1.000 εργαζόμενοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι εργαζόμενοι φορέων που καταργούνται ή συγχωνεύονται, τίθενται σε εργασιακή εφεδρεία και θα επανακαταρτιστούν μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Οσοι δεν απορροφηθούν θα αποζημιωθούν και θα απολυθούν.
Παύουν επίσης να παραμένουν στο Δημόσιο άλλοι περίπου 1.000 που είχαν βγεί μεν στην σύνταξη αλλά συνέχισαν να δουλεύουν, λόγω της ρύθμισης του Ασφαλιστικού που είχε εισηγηθεί ο Ανδρέας Λοβέρδος με προοπτική να πάρουν μεγαλύτερη σύνταξη. Συνταξιοδοτούνται με την απόφαση της κυβέρνησης άμεσα.
Σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, 6.000 με 7.000 θα βρεθούν εκτός Δημοσίου και θα απολυθούν από την κατάργηση περιφερειακών υπηρεσιών Υπουργείων και Δημοσίων Φορέων, αν δεν δεχτούν να μετατεθούν σ΄αλλες υπηρεσίες καθώς θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.
Η δεύτερη φάση της αναδιάρθρωσης του Δημοσίου αφορά τη διετία 2012-2013 όπου με βάση την αναμενόμενη μελέτη του ΟΟΣΑ για την συγκρότηση και λειτουργία του συνόλου των υπηρεσιών των Υπουργείων και των Δημοσίων Υπηρεσιών όλοι οι εργαζόμενοι θα αξιολογηθούν με την εποπτεία του ΑΣΕΠ και εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε και όσοι δεν κριθούν επαρκείς θα τεθούν σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την διάρκεια της συζήτησης στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο υπουργός Εσωτερικών Χάρης Καστανίδης, και οι κ. Φώφη Γεννηματά και Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου εξέφρασαν επιφυλάξεις για φορείς που καταργούνται.
Αναλυτικότερα, η πρόταση διαρθρώνεται σε δύο φάσεις και επτά διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές δράσεις:
ΦΑΣΗ Α' (2011):
Δράση 1η: Όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, και σε ΝΠΔΔ και σε ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε καθεστώς εφεδρείας. Μετά το τέλος της περιόδου εφεδρείας οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δε θίγεται από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας.
Δράση 2η: Οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ με σχέση δημοσίου δικαίου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς, αφού προηγουμένως τερματιστεί η υπαλληλική σχέση τους με κατάργηση των οργανικών θέσεων που κατέχουν. Μετά την ολοκλήρωση της προσυνταξιοδοτικής περιόδου, οι παραπάνω υπάλληλοι λαμβάνουν πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δεν θίγεται από τη περίοδο του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.
Από τις ανωτέρω δύο δράσεις εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός 18-20.000 εργαζομένων.
Δράση 3η: Οι εργαζόμενοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταργούνται, και μέρος των εργαζομένων των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ των φορέων που απορροφώνται, συγχωνεύονται ή περιορίζονται, τίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. Η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, επαναπροσλαμβάνονται το ταχύτερο δυνατόν με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχετικό ΠΔ. Θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα επανακατάρτισης, στο πλαίσιο του ΟΑΕΔ, για όσους εργαζόμενους παραμείνουν στο καθεστώς εφεδρείας.
Από τη δράση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 1.000 εργαζομένων.
Δράση 4η: Τερματισμός του προνομιακού καθεστώτος που έχει δοθεί σε δημοσίους υπαλλήλους και λοιπούς εργαζομένους που έχουν ήδη δικαίωμα πλήρους σύνταξης να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία, παρατείνοντας το ηλικιακό όριο υποχρεωτικής αποχώρησης (δε θα ενταχθούν σε εφεδρεία αλλά σε άμεση συνταξιοδότηση).
Δράση 5η: Προβλέπεται ταχεία διαδικασία εντοπισμού υπηρεσιακών μονάδων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης που δεν έχουν λόγο ύπαρξης ή διαθέτουν πολύ μεγάλο ποσοστό πλεονάζοντος προσωπικού. Η αξιολόγηση θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, με νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα. Από το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές τις υπηρεσιακές μονάδες, θα ζητηθεί να αποδεχθεί μετάθεση σε άλλες υπηρεσίες ή, αλλιώς, να ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας λόγω κατάργησης της οργανικής θέσης του.
Δράση 6η: Συνεχίζεται με εντατικό ρυθμό η αναδιάρθρωση ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Για τους εργαζόμενους στους φορείς αυτούς θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στη δράση 3.
Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.
ΦΑΣΗ Β' (2012-13):
Δράση 7η: Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%.
Η αξιολόγηση θα γίνει με αξιοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας της ΕΕ, με τη συμμετοχή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και του ΟΟΣΑ. Ειδικά ως προς την αξιολόγηση του προσωπικού, η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει και δεν θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί παραγωγικά σε άλλες θέσεις στο δημόσιο τομέα, θα ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας και σε προγράμματα επανακατάρτισης και εναλλακτικής κοινωνικής απασχόλησης.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο: « Τα κύρια οφέλη από τις πιο πάνω δράσεις είναι ότι διασφαλίζονται άμεσα οργανωτικά, λειτουργικά και δημοσιονομικά αποτελέσματα προς τη κατεύθυνση του στρατηγικού στόχου που είναι ο περιορισμός του κράτους και η μείωση της δημόσιας δαπάνης, ενώ παράλληλα για το μεγαλύτερο αριθμό των υπαγομένων στο νέο καθεστώς, η εφεδρεία δεν οδηγεί στην αβεβαιότητα της ανεργίας αλλά στη σιγουριά της συνταξιοδότησης.
» Επίσης, οι δράσεις αυτές δεν προκαλούν εκτεταμένη αναστάτωση στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα γιατί είναι εστιασμένες, κλιμακούμενες και εξελίσσονται κάτω από πολλαπλές εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας. Τέλος δεν απαιτεί (για τη συντριπτική πλειονότητα) καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, που δημοσιονομικά θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής. Είναι δε προφανές, ότι οι υπαγόμενοι σε καθεστώς εφεδρείας θα μπορούν να συμπληρώνουν το εισόδημά τους δραστηριοποιούμενοι στον ιδιωτικό τομέα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου